De Raad van Commissarissen (RvC) houdt toezicht op alle onderdelen van de organisatie. De Raad van Commissarissen is samengesteld op basis van een profielschets en bestaat uit 5 leden met ieder eigen specifieke kennis op het gebied van volkshuisvesting, financiën, bedrijfsvoering, HRM, juridische zaken, bouw en vastgoed en ruimtelijke ordening. De Raad van Commissarissen doet hierbij haar verslag over 2023.
6.1 Rollen en werkwijze
De RvC houdt toezicht op het beleid en de uitvoering van het beleid van Stichting Woonpartners (Woonpartners) met betrekking tot de financiële gezondheid, risicobeheersing, uitvoering van de strategie en of de belangen van stakeholders voldoende worden gewaarborgd. Dit doen wij onafhankelijk. Daarnaast adviseren wij gevraagd en ongevraagd de directeur-bestuurder en vervullen wij de werkgeversrol voor de directeur-bestuurder. Ons gezamenlijk doel is om een zo concreet en transparant mogelijk inzicht te geven in het (maatschappelijk) functioneren en presteren van Woonpartners.
Wij zien onze taakuitoefening met name op strategisch niveau en staan voor een Woonpartners die beschikt over een duidelijk inhoudelijk beleidskader waaraan een planning- & control-cyclus is verbonden. Wij zien onze meerwaarde in dit deel van onze taak vooral in het kritisch tegenwicht dat ervoor zorgt dat de organisatie alert blijft.
De RvC vervult een klankbordrol voor strategische vraagstukken. De directeur-bestuurder is verantwoordelijk voor de strategie van de organisatie en het betrekken van onze stakeholders en partners hierbij. Wij dagen de bestuurder uit zich open en kwetsbaar op te stellen en niet alleen het eindproduct, maar ook de ontwikkeling van de strategie te laten zien. Wij willen als commissarissen toegankelijk en laagdrempelig zijn voor zowel de directeur-bestuurder als de organisatie zonder dat dit onze controlerende taak verzwakt. Wij zijn ons bewust van onze voorbeeldfunctie hierin. Dit betekent dat wij ons open, kwetsbaar en transparant opstellen.
In de werkgeversrol zijn wij als RvC verantwoordelijk voor de beoordeling van en het zijn van een goede werkgever voor de directeur-bestuurder. Dit doen wij aan de hand van de gerealiseerde doelstellingen binnen het beleidskader en op basis van het functioneren in relatie tot de medewerkers van Woonpartners, onze huurders en partners.
Vergaderingen
In 2023 hebben wij 5 keer regulier vergaderd samen met de directeur-bestuurder. In deze reguliere vergaderingen worden de (voorgenomen) bestuursbesluiten ter goedkeuring aan ons voorgelegd. Ook worden zaken ter verantwoording en ter informatie geagendeerd. Bij deze vergaderingen sluiten de concerncontroller en de bestuurssecretaris aan. De agenda voor de vergadering wordt afgestemd tussen de directeur-bestuurder en onze voorzitter. Voorafgaand aan de vergadering heeft de RvC een apart vooroverleg.
Elk jaar worden er twee themabijeenkomsten voor ons georganiseerd door de directeur-bestuurder in samenwerking met het Managementteam. Zo ook in 2023. Begin februari stond de bijeenkomst in het teken van Stakeholdersmanagement, Risicomanagement en het nieuwe Investeringsstatuut. In juli werd er tijdens de themabijeenkomst gewandeld door de wijk Helmond-Oost waar de komende jaren verschillende projecten op de rol staan.
Dit jaar werd er in juli voor de RvC voor het eerst een werkbezoek op locatie georganiseerd dat in het teken stond van Duurzaamheid 2.0. We werden op deze dag op locatie in een inspirerende omgeving meegenomen door verschillende sprekers op het gebied van het creëren van een toekomstbestendige samenleving in relatie tot ons ecosysteem, duurzame producten in de bouw en CO2-reductie. Dit initiatief zullen we ook in 2024 voortzetten.
Aansluitend aan de reguliere vergadering in maart hebben wij in het bijzijn van de directeur-bestuurder met de HBV vergaderd. Onze RvC-leden die voorgedragen zijn door de HBV en de voorzitter van de HBV bereiden deze vergadering voor.
In juli sloten wij aan bij het Artikel 24-overleg tussen de directeur-bestuurder en de OR, waar in gezamenlijkheid teruggekeken en vooruitgekeken wordt op het voorbije en nieuwe jaar. Het gebruikelijke tweede overleg in december kon door omstandigheden geen doorgang vinden en werd doorgeschoven naar februari 2024. De OR bereidt dit overleg voor aan de hand van de jaarplannen, de begroting en de advies- en instemmingsverzoeken.
Commissies
Naast de reguliere vergaderingen zijn er ook verschillende commissievergaderingen. Er zijn drie commissies waar de leden van de RvC zitting in nemen: de Auditcommissie, de Vastgoedcommissie en de (Selectie- en) Remuneratiecommissie.
De Auditcommissie en de Vastgoedcommissie bereiden de besluitvorming door de RvC voor. In deze commissies nemen ook verschillende functionarissen uit de organisatie zitting en licht desgevraagd de externe accountant de agendapunten en onderliggende stukken toe.
De Remuneratiecommissie van de RvC heeft als taak het voorbereiden van de evaluatie- en beoordelingsgesprekken met de directeur-bestuurder, het doen van voorstellen aan de RvC over de beloning van de algemeen directeur-bestuurder, de daarmee samenhangende prestatiecriteria én het beloningsbeleid van de RvC zelf. Daarnaast bereidt deze commissie de werving en selectie voor van nieuwe RvC leden en de directeur-bestuurder, en bereidt zij de jaarlijkse zelfevaluatie voor. De (selectie- en) Remuneratiecommissie maakt hier jaarlijks een verslag van dat door de RvC wordt vastgesteld.
| Auditcommissie | Vergaderingen | Onderwerpen |
| 2 leden RvC | 3 | - Jaarrekeningen 2022 Stichting, Holding |
| directeur-bestuurder | - Begroting 2024 Stichting, Holding | |
| manager Bedrijfsvoering | - Auditplan | |
| teamleider Planning & Control | - Controlplannen | |
| concerncontroller | ||
| Vastgoedcommissie | Vergaderingen | Onderwerpen |
| 2 leden RvC | 4 | - voorbereiding besluitvorming RvC (fasedocumenten) |
| directeur-bestuurder | - investeringen in bestaand bezit | |
| manager Vastgoed | ||
| Remuneratiecommissie | Vergaderingen | Onderwerpen |
| 2 leden RvC | 2 | - beoordelen en bespreken functioneren algemeen directeur-bestuurder |
| - herbenoeming directeur-bestuurder | ||
| - herbenoeming H.M. Loozen (lid RvC) | ||
| - werving & selectie twee nieuwe leden RvC | ||
| - voorstel bezoldiging commissarissen 2024 | ||
| - voorbereiden zelfevaluatie 2024 |
Toezicht- en toetsingskader
Om zaken die in de vergaderingen aan de orde komen te kunnen beoordelen, maken we gebruik van een Toezicht- en toetsingskader. Hierin zijn het Ondernemingsplan 2020-2024, begrotingen 2023, het portefeuilleplan 2020-2030, de prestatieafspraken tussen de gemeente, de woningcorporaties en hun huurdersbelangenverenigingen, de tertiaalrapportages en de statuten & reglementen van bestuur, RvC & commissies opgenomen. Maar ook de Governancecode Woningcorporaties en de Integriteitscode van Woonpartners zijn leidende documenten bij het uitvoeren van onze toezichttaak.
Om een compleet beeld van het reilen en zeilen bij Woonpartners te krijgen, voeren we gesprekken met de HBV, de accountant en de OR. Daarnaast zijn de bevindingen uit de interne controlerapportages, de Managementletter, de Aedes Benchmark en de beoordeling van de Autoriteit op de Woningcorporaties/het WSW belangrijke informatiebronnen.
| Datum | Nummer | Besluit/Goedkeuring |
|---|---|---|
| 02.02.23 | 23.00.01 | * Goedkeuring Investeringsstatuut versie 2.0 |
| Themabijeen-komst | ||
| 09.03.23 | 23.01.02 | * Vaststelling Remuneratierapport 2022 |
| (2023-01) | ||
| 25.05.23 | 23.02.03 | * Vaststelling Jaarrekening Stichting Woonpartners 2022 |
| (2023-02) | 23.02.04 | * Vaststelling Jaarrekening Woonpartners Holding BV 2022 |
| 23.02.05 | * Vaststelling Jaarrekening WOM 2022 | |
| 23.02.06 | * Vaststelling Bestuursverslag 2022 | |
| 23.02.07 | * Goedkeuring Investeringsbesluit Renovatie 49 woningen Adelaarplein | |
| 23.02.08 | * Goedkeuring Sloopbesluit 116 huurwoningen Helmond Oost | |
| 23.02.09 | * Formaliseren voorgenomen besluit 22.05.25 - Statutenwijziging Stg. Woonpartners | |
| * besluit tot wijzigen functienaam “Algemeen directeur-bestuurder” in “Directeur-bestuurder” | ||
| 23.02.10 | * Definitief besluit tot herbenoeming van B. Sievers als directer-bestuurder van Stichting Woonpartners voor 4 jaar met ingang van 1 juli 2023. | |
| 23.02.11 | ||
| 13.06.23 | 23.00.12 | * Vaststelling en goedkeuring passage marktwaarde t.b.v. Stichting Woonpartners - jaarrekening en Bestuursverslag 2022 |
| (e-mail) | ||
| 15.06.23 | 23.00.13 | * Vaststelling Jaarverslag Stichting Woonpartners 2022 |
| (door ondertekening) | ||
| 28.09.23 | 23.03.14 | * Besluit tot fusie Woonpartners Holding BV, WP Commerciële Exploitaties BV, WP Bijzondere Exploitaties BV |
| (2023-03) | * Besluit tot fusie Stichting Woonpartners en Woonpartners Holding BV | |
| 23.03.15 | * Vaststelling Reglement Financieel Beleid en Beheer 2023 | |
| 23.03.16 | * Goedkeuring Aankoop 22 woningen De Callenburght | |
| 23.03.17 | * Vaststelling plan van aanpak Visitatie 2024 | |
| 23.03.18 | Besluit dat A. Görts-van de Pas en S. van Kessel geen rol meer vervullen in de selectiecommissie; A. (Marjo) Vankan en H. (Bart) van Heumen treden toe tot de selectiecommissie. Na afronding van het werving- en selectietraject wordt de commissie weer ingericht conform het reglement aangeeft. | |
| 23.03.19 | ||
| 02.10.23 | 23.00.20 | *Goedkeuring budgetoverschrijding Renovatie Margrietlaan |
| (e-mail) | ||
| 07.11.23 | 23.04.21 | *Goedkeuring Begroting Stg. Woonpartners 2024 |
| (2023-04) | 23.04.22 | *Goedkeuring Begroting 2024 Woonpartners Holding BV |
| 23.04.23 | *Goedkeuring Treasury Jaarplan 2024 | |
| 23.04.24 | *Goedkeuring aanvulling Inkoopbeleid Woonpartners (Hoofdstuk 5, paragraaf 5.1 Social Return) | |
| *Voorgenomen besluit herbenoeming H.M. Loozen | ||
| 23.04.25 | ||
| 14.12.23 | 23.05.26 | * Herziening reglementen RvC & Bestuur 2023 |
| (2023-05) | 23.05.27 | * Besluit bezoldiging RvC 2024 |
| 23.05.28 | * Melding Regeling misstand | |
| 23.05.29 | * Keuze visitatiebureau 2024: Ecorys |
Olga Görts – Van de Pas blikt terug op 2023
Eind 2024 neem ik na 8 jaar afscheid van de Raad van Commissarissen (RvC) van Woonpartners. In die 8 jaren heb ik bij Woonpartners veel veranderingen meegemaakt. Mooie veranderingen, waar we trots op mogen zijn. We zijn van een controlerend orgaan steeds meer een samenwerkingspartner geworden voor Woonpartners. Met respect voor en vertrouwen in elkaar. We zijn allang niet meer een RvC die van bovenaf toezicht houdt; we staan gevoelsmatig náást elkaar, zitten allemaal op dezelfde manier in de wedstrijd en vullen elkaar goed aan. Natuurlijk blijven we daarbij wel onze opbouwend kritische rol zorgvuldig vervullen, zonder dat we op de stoel van de directeur-bestuurder gaan zitten. Nabij en toch op afstand. Hoe dan ook altijd erg betrokken.
Inhoud, proces en relatie:
als die driepoot stevig staat, kun je er goed op leunen.”
Ruimte voor veranderingen
De directeur-bestuurder die we in 2019 hebben aangesteld, blijkt de goede man op de goede plek in het juiste tijdsbestek. In 2023 hebben we hem dan ook met vertrouwen herbenoemd voor weer een periode van 4 jaar. We geven hem de ruimte om het goede te doen. Er waait een andere wind en in heel korte tijd zijn veranderingen merkbaar en zichtbaar geworden, ook naar buiten toe. Veel dingen waar Woonpartners altijd al naar streefde, zoals dienstverlening vanuit partnerschap, worden nu echt waargemaakt. In 2023 uitte zich dat in onder meer veel aandacht voor de interne cultuur, en voor externe profilering. Mij valt steeds op dat alle stukken inhoudelijk goed zijn voorbereid, dat processen goed lopen én dat we elkaars taal spreken. Daar plukken alle betrokkenen de vruchten van en dat zal ongetwijfeld blijken uit de visitatie die in 2024 wordt uitgevoerd. We zijn benieuwd naar de inzichten die de visitatie ons op gaat leveren. Want nieuwe haakjes waarop we kunnen voortborduren, zijn altijd welkom. We willen blijven verbeteren.
Goede basis
Terugkijkend op 2023, zie ik dat ‘Toezicht nieuwe stijl’ voor ons goed vorm heeft gekregen. We zijn benaderbaar en toegankelijk. Onze morele kompassen werken goed. We geven gevraagd en ongevraagd advies, voelen ons voldoende toegerust om dat te doen en ervaren dat onze inbreng gewaardeerd wordt. In 2024 gaan we 2 nieuwe leden voor de RvC werven. Zelf, met ondersteuning van de organisatie, want we geloven dat we daarvoor voldoende toegerust zijn. Ik vertrouw erop dat de teamspirit blijft, dat de neuzen van de nieuwe commissarissen gericht blijven op innovatie en maatschappelijk ondernemerschap en dat de RvC de toezichtstijl blijft hanteren die er nu is.
6.2 Samenstelling en randvoorwaarden
De RvC van Woonpartners bestaat uit 5 leden. Dit aantal is vastgelegd in de Statuten van Woonpartners. Van hen zijn twee commissarissen op voordracht van de HBV van Woonpartners benoemd. Alle leden zijn verplicht lid van de Vereniging van Toezichthouders in Woningcorporaties (VTW).
Bij de samenstelling van de RvC is binding met de stad Helmond voor ons een pre, maar we zetten in op een divers samengestelde RvC met leden van verschillende leeftijden, achtergrond en ervaringen.
In september 2023 heeft de RvC een stagiaire aangenomen, mevrouw L. Ahmed. Zij is in februari 2023 begonnen aan de opleiding Toezichthouder, die is gelinkt aan de Universiteit van Maastricht. Als onderdeel van de accreditatie moeten deelnemers minimaal 12 maanden stagelopen als toezichthouder of actief zijn in de rol van toezichthouder. De stage is zowel voor mevrouw Ahmed als voor de RvC een leerzame en leuke periode.
(Her)benoemingen
Met ingang van 1 juli werd B. Sievers door de RvC herbenoemd voor een periode van vier jaar. Ter voorbereiding op dit besluit heeft de Remuneratiecommissie gesprekken gevoerd met het MT, de OR en de HBV van Stichting Woonpartners en is de zienswijze bij de Aw opgehaald.
Op 7 november 2023 heeft de RvC H.M. Loozen herbenoemd voor een periode van 4 jaar onder voorbehoud van een positieve zienswijze van de Aw. De remuneratiecommissie heeft hieraan voorafgaand de zienswijze van de andere leden opgehaald. In het proces hebben we ook de directeur-bestuurder, de HBV en de OR betrokken. Wij vinden het als RvC belangrijk hun oordeel mee te nemen in de keuze bij het benoemen van een nieuw lid voor onze RvC.
Leden RvC in 2023
S.F.A. (Stefan) van Kessel
- Lid - voorzitter - lid Selectie- en Remuneratiecommissie
- Sinds 17-05-2016 lid, sinds 18-06-2022 voorzitter
- Aftredend per 17-05-2024
- Herbenoeming niet meer mogelijk
- Aandachtsgebied(en): Financiën & Controle
A.J.T.M. (Olga) Görts-van de Pas
- Lid - voorzitter Selectie- en Remuneratiecommissie - lid Vastgoedcommissie
- Sinds 26-11-2016
- Aftredend per 26-11-2024
- Herbenoeming niet meer mogelijk
- Aandachtsgebied(en): Vastgoed
H.M. (Harry) Loozen
- Lid, voorgedragen door de huurders - voorzitter Auditcommissie, lid Selectie- en Remuneratiecommissie (sinds september 2023)
- Sinds 05-04-2020
- Aftredend per 05-04-2028
- Herbenoeming niet meer mogelijk
- Aandachtsgebied(en): Juridische Zaken
A.H.M. (Marjo) Vankan
- Lid, voorgedragen door de huurders - voorzitter Vastgoedcommissie
- Sinds 01-06-2021 Aftredend per 01-06-2025
- Herbenoeming mogelijk
- Aandachtsgebied(en): Volkshuisvesting
A.A.J. (Bart) van Heumen
- Lid – lid Auditcommissie
- Sinds 30-06-2022
- Aftredend per 30-06-2026
- Herbenoeming mogelijk
- Aandachtsgebied(en): ICT & digitalisering
Nevenfuncties
In de Statuten en de reglementen van de RvC en het bestuur zijn naast praktische zaken ook zaken vastgelegd die niet verenigbaar zijn met het lidmaatschap. Gedrag, integriteit, onafhankelijkheid en transparantie zijn belangrijke kernwaarden voor ons. We hebben er daarom voor gekozen om het onderwerp nevenfuncties als vast agendapunt tijdens onze reguliere vergaderingen op te voeren. Hier bespreken we nieuwe nevenfuncties met elkaar als deze zich voordoen. Ook melden we als een nevenfunctie wordt beëindigd. De nevenfuncties worden vermeld in een bestand met datum van bespreking.
Integriteit
De nevenfuncties zijn onderdeel op de agenda van de RvC van het thema Integriteit. Om beurten draagt een RvC-lid dan wel de organisatie regelmatig een casus of dilemma uit de praktijk aan om met elkaar te doorgronden. Dit helpt om het bewustzijn op dit thema te vergroten en om het thema bespreekbaar te maken en te houden. Dit levert waardevolle gesprekken op. Daarnaast is het agendapunt bedoeld om de voorgang van het inbedden van dit thema in de organisatie te monitoren.
Extra aandacht dit jaar heeft landelijk het vastgoedbezit van commissarissen en bestuurders gekregen. Binnen Woonpartners is dit onderwerp meerdere keren uitvoerig aan bod gekomen. We hebben met elkaar in kaart gebracht of vastgoedbezit binnen onze RvC en ons Bestuur aan de orde is, hoe wij daar tegenaan kijken en hoe wij daar mee om willen gaan op integere wijze mocht dit zich voordoen. Binnen onze RvC en ons Bestuur is geen sprake het (mede)bezitten en/of (mede)verhuren en/of (mede)beheren van een vastgoedportefeuille.
Reflectie & Zelfevaluatie
Elke reguliere vergadering sluiten we af met het onderdeel reflectie op het eigen handelen van de RvC. Denk hierbij aan: zijn alle onderwerpen voldoende aan bod gekomen? Heeft iedereen het woord genomen/gekregen? Was er ruimte voor een afwijkende mening? Aan het begin van de vergadering wijzen we een deelnemer aan als observator (dit rouleert). De voorzitter en de directeur-bestuurder treden niet op als observator.
Op basis van de Woningwet evalueert de RvC jaarlijks haar functioneren. De zelfevaluatie heeft plaatsgevonden op 31 januari 2023 en vond plaats zonder externe begeleiding. Een gedeelte van de zelfevaluatie werd bijgewoond door de directeur-bestuurder. De Remuneratiecommissie heeft de zelfevaluatie voorbereid aan de hand van de Zelfevaluatie Online tool van de VTW. Alle commissarissen en directeur-bestuurder hebben de enquête ingevuld. Hoofdonderwerpen van gesprek waren de onderlinge samenwerking van de RvC-leden en de verhouding met de directeur-bestuurder.
Een van de onderdelen van de jaarlijkse zelfevaluatie is de ontwikkeling van de RvC als team met als onderdeel de ontwikkeling van de individuele RvC-leden. Het is van belang dat we onze kennis blijven ontwikkelen door middel van trainingen en cursussen. De Permanente Educatie-systematiek (PE-systematiek) van de VTW is hierop van toepassing. Uitgangspunt is dat elke commissaris zelf de verantwoordelijkheid draagt én neemt om op een goede manier invulling te geven aan een eigen permanente educatie en die van de RvC. Tijdens de zelfevaluatie wordt met elkaar besproken hoe bijgedragen kan worden aan effectief intern toezicht en wat welke commissaris inhoudelijk daarvoor nodig heeft en wat daarvoor aan PE gevolgd gaat worden.
Toezichtvisie en Stakeholders
In 2023 zijn we aan de slag gegaan met de directeur-bestuurder om de Visie op Bestuur & Toezicht te herzien, onder meer vanwege de nieuwe samenstelling van de RvC en om verdere richting te geven aan het toezichtwerk en nog beter keuzen te kunnen maken in onze toezichtagenda. Belangrijk onderdeel van deze visie is hoe wij ons verhouden tot onze belanghebbenden en partners. In mei van dit jaar heeft Martijn de Loor (Gevoel voor de Zaak) ons begeleid bij het elkaar beter leren kennen in onze visie en opvattingen omtrent onze gezamenlijke toezichttaak. De drijfveren en waarden ten aanzien van het toezicht en het mandaat van de Raad in relatie tot de maatschappelijke opgave van Woonpartners, kwamen daarbij aan de orde.
| Naam | Nevenfuncties | PE-punten behaald in 2023 |
|---|---|---|
| Stefan van Kessel | 1. zelfstandig ondernemer, interim professional, toezichthouder | 11 |
| 2. bestuurslid Stichting RAN | ||
| 3. lid RvT Ascert (stg. Certificatie Asbest) | ||
| 4.Bestuurder Stichting 'Kinderopvang’, Oss (einddatum: 1 mei 2023) | ||
| Olga Görts- van de Pas | 1. zelfstandig ondernemer | 14 |
| 2. lid RvC Woonstichting Valburg | ||
| 3. directeur Netwerk Conceptueel Bouwen | ||
| 4. lid RvT SPO Venray | ||
| Harry Loozen | 1. directeur en eigenaar van Hoenderstaete B.V. (geassocieerd met Boer & Croon Interimmanagement, Amsterdam) | 23 |
| 2. president-commissaris, woningcorporatie Servatius, Maastricht | ||
| Marjo Vankan | 1. Lid Raad van Toezicht Trajekt, Maastricht/Heuvelland | 13 |
| 2. Lid bestuur & Voorzitter Woningcorporatie Berg en Terblijt | ||
| 3. Freelance lid visitatiecommissie Pentascope | ||
| 4. bestuurslid SKB (stichting kringloopbeheer Limburg) | ||
| Bart van Heumen | 1. Information Manager & senior manager KPI's voor ASML Operations, Eindhoven | 24 |
| Laki Ahmed (stagiair) | 1. Zelfstandig ondernemer Xson Data BV | n.v.t. |
| 2. Digital Lead Mitsubishi Chemical Group | ||
| 3. Data Strategy Consultant Akzo Nobel | ||
| Bas Sievers | 1. Gastdocent Hogeschool Zuyd Heerlen | 42 |
6.3 Beloningsbeleid
De (selectie- en) Remuneratiecommissie is ingesteld ter ondersteuning van de werkgeversrol van de RvC en adviseert de RvC omtrent de beoordeling en bezoldiging van de directeur-bestuurder en leden van de RvC en bereidt de besluitvorming van de RvC daaromtrent voor.
De RvC heeft als beloningsbeleid voor de directeur-bestuurder besloten dat als eindpunt bij volledig en goed functioneren de bezoldiging het maximum van de WNT kan worden. Dit maximum kan voor de huidige directeur-bestuurder vanaf medio 2020 binnen 3 jaar worden bereikt, bij goed functioneren en behalen van de doelstellingen.
De (selectie- en) Remuneratiecommissie beoordeelt jaarlijks of aanpassing van de honorering van de leden van de RvC gewenst en te verantwoorden is en doet hiervoor een voorstel aan de RvC. In 2023 was de honorering voor leden € 14.960 en voor de voorzitter € 22.440. Dit is respectievelijk 8% en 12% van het voor Woonpartners toepasselijke bezoldigingsmaximum van € 187.000 conform de Wet Normering Topinkomens (WNT) klasse F - Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen toegelaten instellingen volkshuisvesting. Deze percentages betreffen de bezoldigingsmaxima in de bindende Beroepsregel voor commissarissen vastgesteld door de leden van de VTW op 23 november 2021.
De indexering van de bezoldigingsmaxima in 2023 in de Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen toegelaten instellingen volkshuisvesting leidt tot een verruiming van de bezoldigingsmaxima in de Beroepsregel bezoldiging van de VTW. De leden hebben besloten per 1 januari 2023 de beroepsregel bezoldiging als een adviesregeling te hanteren. Woonpartners is ingedeeld in klasse F. Dit betekent dat de maximale bezoldiging voor de bestuurder in 2024 € 195.000 is. Voor de voorzitter adviseert de VTW maximaal 12% hiervan en voor een lid maximaal 8% hiervan. In de vergadering van 14 december 2023 hebben we de bezoldiging voor 2024 samen vastgesteld op € 15.600 voor een lid en € 23.400 voor de voorzitter.
Bezoldiging directeur-bestuurder 2023
| B. Sievers | |
|---|---|
| Functiegegevens | Algemeen directeur-bestuurder |
| Aanvang en einde functievervulling in 2023 | 01/01 t/m 31/12 |
| Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 |
| Dienstbetrekking? | ja |
| Bezoldiging | |
| Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 165.083 |
| Beloningen betaalbaar op termijn | 21.182 |
| Subtotaal | 186.265 |
| Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 187.000 |
| -/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. |
| Bezoldiging | 186.265 |
| Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. |
| Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. |
Bezoldiging leden Raad van Commissarissen 2023
| S.F.A. van Kessel | A.J.T.M. Görts-van de Pas | H.M. Loozen | |
|---|---|---|---|
| Functiegegevens | Voorzitter | Lid | Lid |
| Aanvang en einde functievervulling in 2023 | 01/01 t/m 17/06 | 01/01 t/m 31/12 | 01/01 t/m 31/12 |
| Bezoldiging | |||
| Bezoldiging | 22.440 | 14.960 | 14.960 |
| Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 28.050 | 18.700 | 18.700 |
| -/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
| Bezoldiging | 22.440 | 14.960 | 14.960 |
| Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
| Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
| A.H.M. Vankan | A.A.J. van Heumen | |
|---|---|---|
| Functiegegevens | Lid | Lid |
| Aanvang en einde functievervulling in 2022 | 01/01 t/m 31/12 | 01/01 t/m 31/12 |
| Bezoldiging | ||
| Bezoldiging | 14.960 | 14.960 |
| Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 18.700 | 18.700 |
| -/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. |
| Bezoldiging | 14.960 | 14.960 |
| Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
| Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |