Met ongeveer 7.500 woningen is Woonpartners de grootste woningcorporatie in Helmond. Daarmee bieden wij ruim 15.000 mensen een dak boven hun hoofd. Voor die mensen zijn we een partner. Dat laten we zien door bewoners een actieve rol te geven in wat wij voor hen doen. We luisteren naar hun ideeën, wensen en behoeften, we vragen naar hun tevredenheid en we betrekken hen bij de keuzes die we maken.
3.1 Onze doelgroep
Woonpartners richt zich op het bieden van passende huisvesting voor mensen met een bescheiden inkomen. We wijzen onze DAEB-woningen toe aan de primaire doelgroep (mensen met lage inkomens) en de secundaire doelgroep (mensen met lage middeninkomens). DAEB staat voor: diensten van algemeen economisch belang: sociale huurwoningen, bepaald maatschappelijk vastgoed en specifieke diensten voor de leefbaarheid.
Huishoudens met een middeninkomen (of hoger) huisvesten we bij voorkeur in ons niet-DAEB bezit. Slechts in uitzonderlijke gevallen wijzen we een DAEB-woning toe aan woningzoekenden met een middeninkomen (of hoger).
Doelgroepen en toewijzing
| Primaire doelgroep | Secundaire doelgroep | Middeninkomen (of hoger) |
|---|---|---|
| Eenpersoonshuishoudens met een belastbaar inkomen t/m € 25.475 | Eenpersoonshuishoudens met een belastbaar inkomen tussen € € 25.475 t/m € 44.035 | Eenpersoonshuishoudens met een belastbaar inkomen tussen € 44.035 t/m € 47.948 |
| Meerpersoonshuishoudens met een belastbaar inkomen t/m € 34.575 | Meerpersoonshuishoudens met een belastbaar inkomen tussen € 34.575 t/m € 48.625 | Meerpersoonshuishoudens met een belastbaar inkomen tussen € 48.625 t/m € 55.486 |
Er zijn mensen die, om verschillende redenen, met spoed een woning nodig hebben. Urgent woningzoekenden (met urgentiebeschikking die is toegekend via de onafhankelijke urgentiecommissie of de gemeente) krijgen hulp bij het met voorrang toegewezen krijgen van een woning. Voor hen stellen we een deel van de kernvoorraad beschikbaar (zie ook paragraaf 3.4). De regels voor bemiddeling bij urgent woningzoekenden zijn opgenomen in de huisvestingsverordening voor het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE).
3.2 Transparante woonruimteverdeling
We hechten veel waarde aan zorgvuldige toewijzing van woningen, ook omdat de vraag naar woningen groter is dan het aanbod. Mensen die op zoek zijn naar woonruimte in Helmond of omgeving schrijven zich in als woningzoekende bij Wooniezie, het platform waar sociale huurwoningen in de Metropool Regio Eindhoven (MRE) worden aangeboden.
Wooniezie
Via Wooniezie bieden 13 corporaties en (zorg)organisaties uit de MRE hun woningaanbod aan. Dit gebeurt op transparante wijze voor sociale huurwoningen en vrije vestiging in de regio. Inschrijven als woningzoekende is gratis. Woningzoekenden kunnen reageren op woningen die te huur zijn aangeboden. Vrijkomende woningen worden via verschillende modellen verdeeld. Een deel van de woningvoorraad is toegankelijk op basis van inschrijfduur, een deel via loting en een deel van de woningen wordt direct bemiddeld. In alle gevallen wordt de verhuring verantwoord en is de toewijzing transparant zichtbaar.
Verhuringen via verhuurmodellen 2023
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Verhuringen via verhuurmodellen 2023 | Aantal | % |
|---|---|---|
| Inschrijfduur | 187 | 0.50268817204301 |
| Loting | 116 | 0.31182795698925 |
| Bemiddeling | 69 | 0.18548387096774 |
Aantal woningzoekenden en verhuringen
Eind 2023 stonden er 190.728 woningzoekenden ingeschreven bij Wooniezie. Het aantal actief woningzoekenden (mensen die minimaal één keer in 2023 reageerden op het woningaanbod) is 52.258. In 2023 zijn 4635 woningen verhuurd waarvan 4456 sociale huurwoningen. Woonpartners heeft 459 woningen verhuurd, waarvan 450 sociale huurwoningen. In totaal heeft Woonpartners 126 woningen verhuurd aan urgent-woningzoekenden, 27% van het totaal aantal verhuringen.
Aantal verhuringen per huursegment
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Aantal verhuringen per huursegment | |
|---|---|
| Onder kwaliteitsgrens (€ 0 t/m € 452,20) | 90 |
| Tot lage aftoppingsgrens (€ 452,21 t/m € 647,19) | 276 |
| Tot hoge aftoppingsgrens(€ 647,20 t/m € 693,60) | 41 |
| Boven aftoppingsgrens tot liberalisatiegrens (€ 693,61 t/m € 808,06) | 43 |
| Boven liberalisatiegrens (> € 808,07) | 9 |
Toewijzingsverantwoording
Van de 459 nieuwe verhuringen in 2023, ligt van 9 woningen de huurprijs boven de liberalisatiegrens. Onderstaand overzicht geeft de verhuringen in 2023 weer onderverdeeld naar het type huishouden, leeftijdsgroep, inkomenscategorie en huurklasse:
Aantal verhuringen naar type huishouden, leeftijdsgroep, inkomensklasse en huurklasse
| Leeftijd | Jaarinkomen | ≤€452,2 | >€452,2 ≤€647,19 | >€452,2 ≤€693,6 | >€647,19 ≤€808,06 | >€693,6 ≤€808,06 | >€808,06 | Eindtotaal |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eenpersoons huishoudens | ||||||||
| < AOW | ≤ 25475 | 62,00 | 150,00 | 2,00 | 214,00 | |||
| > 25475 | 10,00 | 9,00 | 12,00 | 4,00 | 35,00 | |||
| AOW | ≤ 25075 | 8,00 | 23,00 | 1,00 | 32,00 | |||
| > 25075 | 2,00 | 2,00 | 4,00 | |||||
| Totaal | 81,00 | 183,00 | 17,00 | 4,00 | 285,00 | |||
| Tweepersoons huishoudens | ||||||||
| < AOW | ≤ 34575 | 7,00 | 64,00 | 71,00 | ||||
| > 34575 | 6,00 | 2,00 | 8,00 | |||||
| AOW | ≤ 33800 | 1,00 | 8,00 | 1,00 | 10,00 | |||
| > 33800 | 3,00 | 3,00 | ||||||
| Totaal | 8,00 | 72,00 | 10,00 | 2,00 | 92,00 | |||
| Meerpersoons huishoudens | ||||||||
| < AOW | ≤ 34575 | 42,00 | 6,00 | 48,00 | ||||
| > 34575 | 2,00 | 29,00 | 3,00 | 34,00 | ||||
| Totaal | 44,00 | 35,00 | 3,00 | 82,00 | ||||
| Totaal aantal verhuringen | 89,00 | 255,00 | 44,00 | 27,00 | 35,00 | 9,00 | 459,00 |
3.3 Beschikbaarheid en betaalbaarheid
We zetten ons onverminderd in voor het realiseren van onze ambities op het gebied van duurzaamheid en het beschikbaar en betaalbaar houden van de woningvoorraad voor de doelgroep. Om onze woningen beschikbaar en betaalbaar te houden voor onze doelgroep, hebben we in ons huurbeleid vastgesteld dat 85% van onze woningen een aanvangshuur heeft onder de 2e aftoppingsgrens (€ 693,60 prijspeil 1-1-2023). Dat maken we ruimschoots waar: meer dan 89% van onze woningen heeft een huurprijs onder de 2e aftoppingsgrens.
Keuzevrijheid, woonruimteverdeling en bevordering van doorstroming
We hechten waarde aan keuzevrijheid voor woningzoekenden, en voelen tegelijkertijd de verantwoordelijkheid om onze vrijkomende woningen zo eerlijk mogelijk te verdelen, vooral in een woningmarkt die onder druk staat. In 2023 hebben we meer gestuurd op een goede verhouding tussen het huishoudinkomen en de huishoudgrootte van woningzoekenden en de hoogte van de huur van de toe te wijzen woningen. Een aantal grotere woningen (met meer of grotere slaapkamers) publiceren we bijvoorbeeld voor een huishoudgrootte van minimaal 3 personen. Ongeveer de helft van het woningbezit van Woonpartners bestaat uit eengezinswoningen. Ons doel bij woonruimteverdeling is altijd het duurzaam passend huisvesten van nieuwe bewoners.
Voor een zo eerlijk mogelijke verdeling van vrijkomende woningen, geven we jongeren tot 27 jaar evenveel kans als woningzoekenden met een langere inschrijfduur door meer woningen – waaronder de woningen tot de kwaliteitskortingsgrens – te publiceren met het ‘Loting model’ via Wooniezie.
We willen verdringing van de reguliere woningzoekenden voorkomen en een goede balans in leefbaarheid realiseren en bewaken. Daarom is een deel van de geadverteerde eengezinswoningen beschikbaar voor alle woningzoekenden en geldt voor urgent woningzoekenden geen voorrangsregeling op deze woningen.
Huurbeleid
Om een goede invulling te kunnen geven aan onze ambities volgens ons portefeuilleplan, voeren we sinds 2022 een gedifferentieerd huurbeleid op basis van gemiddelde streefhuur van 72% van de maximaal redelijke huur. Deze is gebaseerd op het puntenaantal dat met het woningwaarderingsstelsel wordt een toegekend aan een sociale huurwoning. Het streefhuurpercentage is het percentage van de maximaal redelijke huur dat daadwerkelijk gevraagd wordt aan de huurders van de woning.
De keuzes die we maken bij het verhuren van (sociale) huurwoningen gaan verder dan het vaststellen van een eerlijke huurprijs alleen. We maken daarin duurzame keuzes. We zetten de komende jaren fors in op de beschikbaarheid van voldoende betaalbare woningen met een goede kwaliteit, waarbij we rekening houden met de toename van ouderen en van kleine gezinnen of alleenstaanden die een betaalbare woning zoeken.
Passend toewijzen
Bij de toewijzing van woningen houden we rekening met wet- en regelgeving. Passend toewijzen is een onderdeel van de Woningwet die ervoor zorgt dat mensen een woning huren die bij hun inkomen past, om te voorkomen dat woningzoekenden met lage inkomens een woning krijgen toegewezen die ze niet kunnen betalen.
In het kader van ‘Passend toewijzen’ moeten woningcorporaties huishoudens met recht op huurtoeslag in minimaal 95% van de gevallen een woning met een huur onder de aftoppingsgrenzen toewijzen. Er is dus een marge van maximaal 5% voor uitzonderingssituaties. Die beschikbare ruimte zetten we bij Woonpartners in om in bepaalde gevallen grotere gezinnen met een lager inkomen te huisvesten in grotere, en daarmee duurdere, sociale huurwoningen. Dat sluit aan op onze visie om mensen duurzaam en passend te huisvesten. In 2023 hebben we 97,3% van de vrijgekomen woningen passend toegewezen en hiermee ruimschoots voldaan aan de norm.
Staatssteunregeling
Behalve met wettelijke regels voor Passend toewijzen, hebben woningcorporaties ook te maken met regels voor Regels voor het toewijzen van sociale huurwoningen aan de doelgroep die is afgebakend met de DAEB-inkomensgrens. Woningcorporaties moeten bij de toewijzing van DAEB-woningen ten minste 85% van die woningen toewijzen aan huishoudens met een huishoudinkomen van maximaal € 44.035 (voor een eenpersoonshuishouden) of € 48.625 (voor een meerpersoonshuishouden).
In de prestatieafspraken die in 2021 met de gemeente Helmond zijn gemaakt, is opgenomen dat we maximaal 15 % van de vrijkomende woningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot € 44.655 (prijspeil 2021).
Woonpartners verhuurde 98,6% van haar vrijkomende sociale huurwoningen aan deze huishoudens en voldoet daarmee aan de voorwaarden die de Europese Commissie (EC) stelt aan het uitvoeren van activiteiten met inzet van staatssteun.
Toewijzing via staatssteunregeling
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Toewijzing volgens staatssteunregeling 2023 | |
|---|---|
| 85% regulier | 0.987 |
| 15% vrij | 0.013 |
Verkoop van woningen
In 2023 hebben we 5 woningen verkocht. We willen zoveel mogelijk geschikte woningen beschikbaar houden voor verhuur en daarom maximaal 10 woningen per jaar verkopen. Dit aantal is nauwelijks te beïnvloeden, omdat we hierbij afhankelijk zijn van de huuropzegging van voor verkoop gelabelde woningen.In 2023 hebben we 5 woningen verkocht. We willen zoveel mogelijk geschikte woningen beschikbaar houden voor verhuur en daarom maximaal 10 woningen per jaar verkopen. Dit aantal is nauwelijks te beïnvloeden, omdat we hierbij afhankelijk zijn van de huuropzegging van voor verkoop gelabelde woningen.
Huuraanpassing 2023
In 2023 stelde het ministerie van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) een maximale huuraanpassing vast van 3,1% voor sociale huurwoningen en 4,1% voor vrijesectorwoningen en overig bezit. In de Nationale Prestatieafspraken was afgesproken dat huurders met een sociale huurwoning met een huurprijs hoger dan € 575,03 een huurverlaging tot € 575,03 kregen als hun inkomen lager was dan 120% van het sociaal minimum. In de Nationale Prestatieafspraken is bovendien afgesproken dat, tot en met 2025, de voorraad woningen met een huur onder de € 550 (prijspeil 2020) 46% of hoger moet zijn. Bij Woonpartners ligt dit percentage op 75%. In de prestatieafspraken met de gemeente Helmond, woningcorporaties en huurdersbelangen waren voor het jaar 2023 geen afzonderlijke afspraken gemaakt over de huuraanpassing.
In onze begroting was gerekend met een huursomstijging van 2,91% over 2023 voor de woningen. Voor parkeergelegenheden en commerciële ruimtes was een huurverhoging van 4% ingerekend. We hebben een huuraanpassing van 2,6% toegepast voor sociale huurwoningen en 4,1% voor het overige bezit. Net zoals in 2022 hebben we voor woningen met een laag energielabel (E-F-G) de huurprijzen niet verhoogd. Op die manier bieden we huurders een tegemoetkoming in de hoge energielasten. Ook de huurprijzen van de woningen met een sloopbesluit zijn niet verhoogd.
We maakten in 2023 opnieuw geen gebruik van de mogelijkheid om een inkomensafhankelijke huuraanpassing toe te passen bij huurders met een hoog (midden)inkomen.
In 2023 is één officieel bezwaarschrift tegen de huuraanpassing per 1 juli ingediend. Dit bezwaarschrift is door de Huurcommissie ongegrond verklaard.
3.4 Huisvesting urgent woningzoekenden
Woonpartners werkt in het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) met 9 gemeenten en 10 woningcorporaties samen in een gezamenlijke huisvestingsverordening met een urgentieregeling. Het doel van deze samenwerking is om een vangnet te bieden voor mensen die aangewezen zijn op sociale huurwoningen en zelf niet in staat zijn om tijdig passende woonruimte te vinden.
Kandidaten met een maatschappelijke, medische (met Wmo-indicatie) of herstructureringsurgentie (niet zijnde statushouders) kunnen in Wooniezie met voorrang zelf reageren op het vrijkomende woonaanbod. Hiermee komen we tegemoet aan de behoefte aan eigen regie en invloed voor mensen uit bepaalde urgentiecategorieën. Omdat dit mogelijk een disbalans tussen het beschikbare aanbod voor urgente én voor reguliere woningzoekenden met zich meebrengt, stellen we maximaal 50% van het vrijkomende woningaanbod beschikbaar voor kandidaten met urgentie. Daarmee voorkomen we ook een te grote concentratie van kwetsbare groepen in buurten en wijken. Van de 450 te verhuren sociale huurwoningen in 2023 zijn er 126 toegewezen aan woningzoekenden met een urgentiebeschikking. Iets meer dan de helft van deze urgent woningzoekenden heeft met ‘zelf zoeken’ een woning gevonden.
Toewijzing urgent woningzoekenden
In 2023 is ruim 27% van het beschikbare aanbod van sociale huurwoningen toegewezen aan urgent woningzoekenden. De verhuur van vrijkomende woningen voor tijdelijke huisvesting of wonen met zorg (in- en extramuraal) blijven hierbij buiten beschouwing. Op 31 december 2023 waren nog 128 huurders met een urgentie aan het zoeken naar een geschikte woning.
Toewijzing urgent woningzoekenden
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Categorie | Percentage |
|---|---|
| Reguliere verhuur | 0.7267 |
| Urgent woningzoekenden | 0.2733 |
Toewijzing bijzondere doelgroepen 2023 (exclusief intramutaal en leegstandsbeheer)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Categorie | Percentage |
|---|---|
| Reguliere verhuur | 0.7267 |
| Volkshuisvestelijk(statushouders) | 0.0489 |
| Volkshuisvestelijk (herstructuering) | 0.0467 |
| Maatschappelijk (gemeente) | 0 |
| Medisch (wet maatschappelijk ondersteuning) | 0.0244 |
| Medisch (cuse) | 0.0333 |
| Maatschappelijk (Cuse) | 0.06 |
| Sociaal (woonbegeleiding) | 0.06 |
3.5 Onze dienstverlening
In ons contact met onze huurders staat een warm welkom centraal, of dat nu via een bezoek aan kantoor is, of via de digitale weg. Een warm welkom is het gevoel dat we de mensen voor en met wie we werken zien, ze serieus nemen, begrip voor de situatie van de ander tonen en meedenken.
Ook in 2023 zetten we ons ervoor in om onze huurders te kennen en om ons werk in één keer goed te doen. We werken slim en efficiënt en de huurder weet waar die aan toe is. Ons kantoor, ons eigen thuis, is ingericht op samenwerken. Onze deuren staan open voor huurders en partners en we verwelkomen onze huurders, woningzoekenden en partners met trots in ons fijne kantoor. Daarnaast hebben we in 2023 onze online en telefonische dienstverlening verder geoptimaliseerd en geprofessionaliseerd.
3.6 Klanttevredenheid
Voortdurend zetten we ons in voor het optimaliseren van onze dienstverlening voor huurders. Omdat we inzicht willen hebben in de tevredenheid van onze huurders, evalueren we de klanttevredenheid van onze meest essentiële processen. Een duidelijk beeld van de tevredenheid van onze bewoners, helpt ons onze dienstverlening aan te passen aan de behoeften van onze huurders.
De beoordelingen van de klanttevredenheid worden uitgevoerd door het bureau KCM-Survey. Zij voeren op de volgende onderdelen metingen uit:
- Algemene dienstverlening
- Nieuwe bewoner
- Vertrokken bewoner
- Onderhoudsverzoeken
- Gepland Onderhoud
Scores van de klanttevredenheidsonderzoeken
Het onderdeel Algemene Dienstverlening wordt 1 keer per jaar gemeten. De overige onderdelen worden continu gemeten, direct na afronding van het betreffende proces. Een aanzienlijk deel van de huurderswaardering is gebaseerd op het reparatie-, mutatie- of onderhoudsproces. We zien voornamelijk bij reparatieonderhoud een stijgende lijn. Bij de overige onderdelen is het de score stabiel gebleven. In 2024 zetten we daarom onze inspanningen voort om de gewenste dienstverlening te kunnen leveren op alle onderdelen. De tevredenheid van onze huurders blijft binnen Woonpartners en in gesprekken met onze partners een vast gespreksonderwerp.
Aedes Benchmark 2023
Onze branchevereniging Aedes voert ieder jaar benchmarkonderzoeken uit. De Aedes-benchmark biedt corporaties sinds 2014 inzicht in hun prestaties en maakt deze onderling vergelijkbaar. Corporaties leren van elkaar en werken meer samen. Hiermee draagt de benchmark bij aan een efficiëntere corporatiesector die hard werkt aan haar maatschappelijke opgaven.
De Aedes-benchmark vergelijkt corporaties op vijf prestatievelden: Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid, Onderhoud & verbetering en Beschikbaarheid & betaalbaarheid. Corporaties worden na het toekennen van scores ingedeeld in een van de drie klassen: A, B en C, waarbij A de best presterende corporaties zijn en C de minst presterende. In 2023 heeft Woonpartners voor de tiende keer meegedaan met de Aedes Benchmark, met de volgende resultaten:
Benchmarkscores Woonpartners 2023
| Huurdersoordeel* | B |
| Bedrijfslasten | A |
| Duurzaamheid | A |
| Onderhoud & Verbetering | B |
| Beschikbaarheid & Betaalbaarheid** | x |
3.7 Huurdersbelangen
Het bestuur van de Huurders Belangen Vereniging (HBV) Woonpartners bestaat uit 3 bestuursleden, ondersteund door een extern adviseur. We betrekken de HBV actief bij onze dienstverlening en (beleids)plannen als kritisch meedenkende vereniging die de belangen van huurders vooropstelt. De HBV geeft ons gevraagd en ongevraagd advies op belangrijke beleidsthema’s, is actief betrokken bij de totstandkoming van regionale prestatieafspraken en het vormen van facetbeleid.
Bestuur
Het bestuur van de HBV Woonpartners doet hard haar best om effectief een bijdrage te leveren aan beleidsvraagstukken en actuele ontwikkelingen op de woningmarkt. Het invullen van bestuursfuncties binnen de HBV blijft een aandachtspunt. Het bestuur is het afgelopen jaar wederom actief in gesprek gegaan met belangstellenden, dit heeft niet geleid tot uitbreiding van het bestuur. Voor de continuïteit van de belangbehartiging voor huurders beraadt het bestuur zich in 2024 op zijn organisatiestructuur en vorm.
Structuur gesprekken
Woonpartners voert minimaal 4 keer per jaar bestuurlijk overleg met de HBV. Daarnaast wordt het bestuur (met huurders) gevraagd om op specifieke thema’s input te leveren. Bijvoorbeeld om een beleid te vormen of te evalueren, zoals de voortgang met de nieuwe Droompartners (Woonpartners’ vaste partners voor niet-planmatig onderhoud) of afstemming over energiekosten en energietransitie. De gesprekken verlopen prettig met respect voor elkaars standpunten.
Communicatie naar huurders
Een nieuwe website met een nieuw logo en een nieuwe huisstijl voor de HBV is dit jaar live gegaan. Deze vervangt de website die eerder in 2022 is geactualiseerd. Met een nieuwe frisse uitstraling is de HBV een portaal om toegankelijk informatie te delen met haar achterban. In het bewonersblad Thuisbasis vult de HBV haar eigen pagina met actueel nieuws. En in 2023 is de HBV met een programma met themabijeenkomsten actief de wijken in gegaan om input op te halen bij huurders.
Inspraak
In 2023 heeft de HBV ons gevraagd en ongevraagd advies verstrekt rondom de volgende belangrijke thema’s: de begroting, de jaarlijkse huuraanpassing, de uitwerking van het Acantus-arrest over bepaalde collectieve installaties en het verhuurbeleid. Waar nodig zet de HBV de expertise van de Woonbond in op grote vraagstukken. Aan de prestatieafspraken met woningcorporaties, gemeente Helmond en huurdersbelangenorganisaties heeft de HBV een actieve bijdrage geleverd. Het initiatief om een centrale huurdersraad voor Helmond te organiseren is opgepakt en krijgt solide vorm. Hierin neemt een afvaardiging van de zes Helmondse woningcorporaties zitting in het Samenwerkingsverband Huurdersorganisaties Helmond (SHH). Het SHH wordt ondersteunt door een extern adviseur.